Værktøjskasse


Hvad kan der være godt for dig at få hjælp til, når du har Aspergers Syndrom?

  1. At sænke kravene og forventningerne ned til dig selv.
  2. At udvikle strategier og afprøve disse ift. dine specifikke vanskeligheder.
  3. At indrette dit liv, så du får begrænset vanskelighederne og optimeret dine evner f.eks. arbejde m. lav stimuli (f.eks. lyd), færre mennesker, forudsigelighed, hvor der er brug for dine evner inden for f.eks. detalje, kreativitet og din særlige viden.
  4. At få pauser, hvor du kan være alene og måske lave noget med din helt særlige interesse både i fritid og uddannelse/arbejde.
  5. At lære, hvordan du kan undgå at blive meget vred, frustreret eller ked af det. F.eks. via arbejde med affektiv edukation (følelsesundervisning).
  6. At lære mere om de uskrevne sociale normer og spilleregler (sociale færdighedsregler) og træne nye færdigheder forbundet hertil.
  7. Brug for forudsigelighed:
    • At vide hvad du skal lave.
    • At vide med hvem, hvornår og hvor længe du skal lave noget bestemt.
    • At vide, hvad du skal lave, når du er færdig med en aktivitet.
    • At have et skema at følge.
    • At der ikke spontant bliver lavet om på ting eller aftaler.
  8. At få hjælp til f.eks. struktur og huske de forskellige ting eller pligter i dagligdagen, f.eks. hvad du skal gøre om morgenen eller når du kommer fra skole eller arbejde.
  9. At andre mennesker ikke giver dig flere beskeder på én gang.
  10. At tage imod hjælp og bede om hjælp.
  11. Er der noget andet du tænker, at du gerne vil have hjælp til?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment